Kündigen (opzeggen) Vodafone niet eenvoudig
Sinds januari 2021 hebben we hier de beschikking over een 500 MB glasvezel Internetaansluiting. Daar hebben we jaren opgewacht en maakte het eindelijk mogelijk om ook hier in Duitsland te werken en lekker te streamen. Kwam net op tijd, want er was een pandemie en we waren aan huis gebonden.
Met glasvezelinternet konden we Vodafone 4G dus “kündigen” zou je denken. Zo simpel is het echter niet, zo makkelijk als aanmelden ging zo ingewikkeld is het opzeggen van een Duits Vodafone abonnement.
Je zou denken dat je een e-mail stuurt of een echte ouderwetse brief met je klantnummer en opzeggingsdatum, maar dat is verkeerd gedacht. Je kan niet opzeggen per mail en ook niet per brief. Je dient te bellen vanaf je zogenaamde Vodafone. 4G LTE kastje, of naar het speciale “admin” scherm te gaan en daar op te zeggen. Aan ons LTE kastje heeft nooit een telefoon gezeten, dus dat is geen optie. Bellen via mijn Nederlandse Vodafone nummer gaat niet, want dit zogenaamde internationale bedrijf kent geen klanten over de grens, een Nederlands nummer komt eenvoudig niet in het keuze menu terecht.
Van het Kastje naar een zwart gat
Opzeggen via het kastje dan maar…. Kastje weer aansluiten, connectie maken, naar admin scherm en opzeggen. Krijg echter geen enkele feedback, dus paar weken later zelfde procedure nog maar eens. Dit keer wel reactie uit het zwarte gat. Er komt een mail terug waarin staat dat opzeggen nu nog niet kan, want het abonnement is voor een jaar en u moet nog 10 maanden voor u op kan zeggen. Dit bevreemd mij zeer als Nederlander. In Duitsland heb je dus nog allerlei abonnementen die alleen eens per jaar opzegbaar zijn. Doe je niks dan worden ze stilzwijgend weer verlengd voor een jaar, niet voor een maand. Dat betekent dus nog 10 maanden 45 euro betalen voor een dienst die we niet gebruiken.
Fax
Ik kom er achter dat er in Duitsland ook zoiets bestaat als een zogenaamde Sonderkündigung, een uitzonderingsopzegging. Hier kun je je op beroepen in geval van sterfte of verhuizing naar een gebied zonder Vodafone. Je moet hiervoor een papieren brief sturen naar een postadres. Ik besluit een brief te sturen dat we het huis verkocht hebben en derhalve per direct het contract willen beëindigen. Wederom na een paar weken geen reactie en nog steeds wordt het abonnementsgeld maandelijks afgeschreven van mijn dure Duitse bankrekening. Die rekening heb ik speciaal om Vodafone te betalen, want het zogenamde “internationale” bedrijf Vodafone neemt geen Nederlandse Iban.
Na nog meer zoeken in krochten van Internet kom ik achter een speciaal helpdesk telefoonnummer van Vodafone, dat voor een Nederlands (Vodafone) nummer bereikbaar is. Ik bellen, er wordt zelfs opgenomen. Waarom reageert u niet op mijn papieren opzeggingsbrief? Klikkerdeklik in de computer….. ahh… computer zegt dat het probleem is dat de brief onleesbaar is… hoezo? Nou hij is ontvangen en toen gefaxt naar afdeling Sonderkündigung. Daar is deze echter geheel zwart uit het apparaat gekomen. Faxen…. ja echt. En niemand komt dan op het idee nogmaals om die fax te vragen?
Aan de telefoon kom ik niet verder en stuur de papieren opzegging nogmaals per post, dit keer met de vermelding: “Niet doorfaxen en indien u dat wel doet controleren of de fax ook is aangekomen”. Dit werkte zowaar en mijn contract wordt per direct opgezegd.
De hele procedure heeft al met al drie maanden geduurd. Dus drie keer 45 euro aan abo gekost plus drie maanden onnodige bankkosten à zeven euro verloren.
Nadat ik Vodafone opgezegd hebt, heb ik ook de Bankrekening opgezegd. Dit kon kon wel direct, maar moest dan wel met mijn paspoort bij echt bankfiliaal langs gaan.
Opzeggen per maand?
In Duitsland moet je er dus goed rekening mee houden dat bepaalde abonnementen stilzwijgend een jaar kunnen worden verlengd en dat opzeggen per maand er niet bij is.
Inmiddels hebben we een goedwerkende glasvezel via E-on. Ook dat is weer zo’n moloch, waarvan het ene end niet weet wat het andere end doet. Je hebt E-on energie, internet en laadpalen…. onderling sturen ze vast ook nog faxen.
Tja Frank,Vaak is het beter om alle voorwaarden van de verschillend aanbieders tot op de naakte huid te onderzoeken,Duitsland is alltijd moeielijk geweest met kontrakten en abonementen.Maar ja alles is dan toch noch in orde gekomen.Ik wens wens jullie mooie Kerstdagen🎄🇩🇪 en de beste wensen voor het Jaar 2O23 -het yij in Stünzel enof🎄🇳🇱Nederland.
grooejes,🇳🇴🇳🇱Hubertus
Faxen? Dat deden ze toen het Kerstkind geboren werd 20 eeuwen geleden…!
Fijn weer updates te kunnen lezen!