Eerste Elektrische Etappe Ervaringen
Na eindeloos getwijfel en jaren de kat uit de boom kijken heb ik een elektrische bolide aangeschaft. De eerst elektrische etappe was weer een hele belevenis, vooral omdat je als niet ervaren elektrische rijder niet weet wat je kan verwachten.
Elektrisch rijden
De belangrijkste eis voor deze auto is dat hij de 403km tussen Nederland (West Friesland) en het Duitse Wittgenstein, met hoogstens een keer kort bijladen, kan halen. In een eerder blog schreef ik hier al eens over en kwam toen tot de conclusie dat de beste auto nog niet bestond binnen mijn budget. Echter de techniek is verder gegaan, de prijzen dalen en inmiddels is de Hyundai Kona 64kwh editie eind 2020 een heel acceptabel compromis.
We hebben de auto aangeschaft bij GoGreenCars.com in Purmerend. Dit is een bedrijf dat al bijna 10 jaar gespecialiseerd is in gebruikte elektrische wagens. Ze bieden zeer goede service, duidelijkheid en geen gedoe met prijzen die dan weer wel en dan weer zonder BTW zijn.
De auto was 81% volgeladen bij vertrek, ruim voldoende om halverwege bij parkeerplaats Hünxe bij te laden. Volgens de routeplanner was het bereik, op 20km na, genoeg om de eindbestemming te halen. Maar we hebben geen idee hoe de auto zich gaat houden in bergachtig gebied, dus we besluiten flink bij te laden. Daar is Hünxe heel geschikt voor omdat het halverwege is met restaurant. En je er een krachtige 300KW lader hebt, ruim voldoende omdat de auto max 77KW laden kan. Toen we aankwamen stond er ook al een Volkswagen ID.3 te laden, maar er kunnen gelukkig twee tegelijk aan de laadpaal.
Laadpassen
Nu de tweede stap op onbekend terrein, de laadpaal aan de praat krijgen. Ik was gewaarschuwd voor problemen en heb vooraf een ANWB, Maingau, Chargemap en Fastned pas aangeschaft. De Duitse Maingau pas wordt niet herkend op de EnBW lader, de ANWB pas gelukkig wel.
Volgens de laadpaal is de batterij van de auto 41% vol en gaat het 31 minuten kosten om op 80% lading te komen. Dat klopt precies en dat is ook ruim voldoende om de resterende 200km bergetappe te rijden. Na een half uur vertrekken we dan met 344km bereik.
Al die verschillende laadpassen is natuurlijk chaos. Ik hoop dat hier snel een einde aankomt en je gewoon met je bankpas kan laden. Of dat er een Europese gestandaardiseerde universele laadpas komt.
Kruissnelheid
In Nederland reden we 100km per uur en op het Duitse traject hadden we de cruisecontrol op 110 km p/h staan. Verder hadden we vanaf Hünxe de climate control aan op 20C, de verlichting aan en de radio aan.
Langzamerhand leer ik de auto kennen en durf het inmiddels ook wel aan het “gas” flink in te trappen bij inhaal manoeuvres. Er zit echt een enorme power in, zelf in eco mode. Bij optrekken schiet je als een raket weg en wordt door de g krachten in je stoel gedrukt. Menig BWM en Audi bestuurder blijft verbaasd achter. Er was er zelfs één die later even achter ons kwam rijden om te kijken wat voor auto dit was. De Hyundai Kona is redelijk onbekend nog in Duitsland. Binnenkort eens de sportstand proberen.
Volgens het dashboard nam de auto 13,3 kwh per 100km op het vlakke gedeelte en 13,9 kwh op het bergachtige terrein. Het fijne van deze auto is dat deze bijlaadt bij remmen en berg afwaarts. Je ziet dan je bereik zelfs toenemen na een lange bergafdaling, ben je onderaan heb je opeens meer bereik dan toen je boven was.
Ook remmen hoef je eigenlijk nauwelijks nog te doen. Gas los is remmen en energie opwekken. De mate waarin kun je instellen middels een peddel onder je stuur. Ik houd het voorlopig op max, dat werkt prima op de snelweg.
Inmiddels zijn we zonder problemen en laadangst aangekomen in Stünzel met 178km bereik over. Had deze etappe zonder bijladen gekund? In theorie dus wel, maar dan had de auto 100% vol moeten zijn bij vertrek. Het is echter wel een risico, omdat in Duitsland er nog wel eens onverwachte rare omleidingen zijn. Beter is altijd minimaal 50km over te hebben voor onverwachte situaties. Vooral ’s avonds en in de winter.
Thuisladen
Omdat we hier nog geen eigen laadzuil hebben staat de auto nu op te laden op een conventionele 240V stekker. Dat duurt lang, ongeveer 16 uur volgens de boorcomputer. Wel fijn natuurlijk dat het allemaal stroom is van mijn eigen zonnepanelen. Moet de zon wel schijnen natuurlijk, want dat doet het momenteel dus niet.
In Duitsland krijg je tot 900 euro subsidie op een eigen laadpaal. Ik heb het gisteren gelijk online aangevraagd en nota bene een dag later is de subsidie toegekend. Voorwaarde is wel dat je een groene stroom contract hebt. Een dergelijk contract hebben we omdat we energie via de burgerenergie coöperatie betrekken.
Verder mag je alleen een laadpaal uit een vastgestelde lijst bestellen. Ik zit dus nu te kijken welke het best aan mijn wensen voldoet:
- zonnepaneel stroom krijg voorrang
- 11KW krachtstroom
- instelbaar wanneer de accu uiterlijk 100% moet zijn
Welke lader hebben jullie ? Tips welkom.
De ADAC tip lijst (juni 2021).
Waar blijft het moderne Autobahn ladestation?
Laadpalen worden er op autobaan parkeerplaatsen een beetje bijgefrot. Hier is een nog een hoekje, zet daar die paal maar neer. Geen overkapping, dus als het regent wordt je lekker nat. Ook worden laadstations slecht of helemaal niet aangegeven op de snelweg. Eenmaal op de parking is het soms ook zoeken. Het is niet altijd duidelijk waar de laadpaal is, zeker als het vol staat met grote vrachtwagens.
Ouderwets benzine en gas tanken moet natuurlijk buiten plaatsvinden wegens explosiegevaar. Echter, bij elektrisch laden zou je verwachten dat je ergens naar binnen kan rijden, je inplugt en vervolgens bij een supermarkt even shoppen kan. Of lekker koffie drinken op een terrastafel naast je auto. In the UK heb je van die fantastische parkings met een supermarkt en keuze uit meerdere restaurants. Waarom hebben wij die hier niet?
Je kan van alles bedenken om het “tanken” te moderniseren. Ik hoop dan ook dat slimme ondernemers snel in dit gat springen. De Duitse autobahn faciliteiten kunnen sowieso wel een upgrade gebruiken.
Ha Frank!
Ik ben jaloers!
Wij willen ook al zo lang volledig elektrisch rijden maar lopen tegen teveel hindernissen op.
Regelmatige visites aan oude schoonmoeder in Schotland (650 km) met een chaotische en onbetrouwbare laad-infrastructuur… Een huis in oost-London waar veel te weinig laadpalen zijn en gebrek aan een privé-parkeerplek thuis opladen onmogelijk maakt…
Dus rijden we in een zelf-opladende hybride, dat is tenminste iets. (Het zo weinig mogelijk remmen hebben we tot een sport verheven.)
Hopelijk gaan we in de nabije toekomst op het platteland wonen, dus dat zou verbetering moeten brengen. En dat je kan laden met zonnepanelen, dat wist ik niet. Tegen die tijd kom ik je nog wel wat tips vragen – over elektrisch rijden en ecologisch opknappen.
Veel plezier in je hangmat.
Leuk Marco! Houd me op de hoogte!
ik ben me nu in zonneladers aan het verdiepen, studie op zich weer.
Mooie auto Frank toch nog 1 gevonden dus die het wel haalt naar je tweede woonplek/hobby plek.
Dat je maar veel zorgeloze km mag hebben
heb je verslag met veer interesse gelezen ( ben volgend jaar ook aan een andere wagen toe dus wie weet.
nu is het nog geen optie hier omdat de elektroleiding nu al bijna uit de grond springen hier (wordt aan gewerkt door liander)
linkje gelijk door gestuurd naar een verzorgster hier die aan een andere auto denkt.
groet JB
Andijk
Hi JB!
Ik laad hier momenteel met 1.2KW vermogen, dat duurt eeuwig maar heb geen haast. Na twee dagen was de wagen weer 86%, 403km bereik, zat voor ritje winkel en bouwmarkt.Het kostte niks want dat vermogen kwam uit mijn eigen zonnepanelen, zelfs op de bewolkte dagen. Op deze manier merkt de netbeheerder niks. Je kan hier in DLD 900 euro subsidie krijgen als je een smartlader neemt, deze regelt zelf optimale afname van eigen panelen. Bovendien kan de netbeheerder de afname van het vertragen om te voorkomen dat het net het begeeft. Dat bespaard natuurlijk weel veel onnodige dure nestverzwaringen.
Hallo Frank,
Twee jaar ervaring met de Kona model 2018.
Deze had nog het nadeel dat opladen A-C op 1 fase ging.
Ook hier eigen zonnepanelen en word er thuis geladen.
Ik heb hier de Zappi oplader 3 fase met vaste kabel met deze oplader kan je ook uitsluitend op zonnestroom laden, als je dat wil.
Maar in die twee jaar en 33000km hebben we nog nooit openbaar hoeven laden ( wel eens getest) en bracht de Kona ons altijd weer netjes thuis met soms wel erg weinig km over.
Het was een hele goede auto met een nadeel dat hij niets mag trekken.
( en ik vind hem niet echt mooi )
Nu rijden we net de Ioniq 5 die kan wel de paarden trailer trekken en hoop ik net zo positief te kunnen reageren over twee jaar ervaring als nu over de Kona.