Welke elektrische auto moet het worden?
Elektrisch rijden, ik droom er al jaren van maar ondertussen rijdt ik nog steeds in een vuile diesel. De volgende auto wordt een elektrische maar welke moet het worden? De afstand van mijn woning in Noord-Holland naar het Wittgensteinse Stünzel wil ik graag zonder bijladen overbruggen en zo zijn er nog wel wat meer eisen. Gaat 2020 het einde van mijn diesel worden?
Eisen
Na acht jaar heen en weer rijden naar het 403 kilometer verderop gelegen Gasthaus denk ik inmiddels wel te weten welke eisen voor een elektrisch aangedreven auto echt belangrijk zijn.
Dit Moet
- Zonder bijladen 403 km overbruggen (ook in de winter).
- In één nacht (8 uur) de accu kunnen opladen in Spierdijk met één fase (heb geen krachtstroom).
- In 8 uur kunnen opladen in Stünzel, heb wel krachtstroom daar.
- Minder geld kwijt zijn aan energie. Nu spendeer ik rond de € 300,- per maand aan diesel (waarbij ik uitga van Duitse dieselprijzen van ongeveer € 1,25.
- Genoeg laadpunten om ook alternatieve routes te kunnen rijden.
Dit zou fijn zijn
- trekhaak, om af en toe een aanhanger mee te nemen
- flinke kofferbak
Onderweg
De snelste route die we bijna altijd nemen is Amsterdam, Amersfoort, Arnhem, Oberhausen. Dan via de Duitse A2 richting Dortmund en dan vlak voor Dortmund pakken we de A45. Doorrijden tot Olpe en dan via de A4 naar Kreuztal. Daar verlaat je de autobaan en rijd je nog 37 km over tweebaanswegen door allerlei dorpjes, mooie landschappen, met nog enkele steile stukken.
De alternatieve route gaat via Keulen, of Willingen en soms zelfs via Venlo. Deze routes nemen we soms in geval van ernstige verkeersopstoppingen of soms wegens behoefte aan ander uitzicht.
Sinds 2018 zijn er op alle grotere parkeerplaatsen langs de route in beide richtingen laadpunten gekomen. Je kan terecht bij Hünxe, wat precies halverwege is op ongeveer 70km van Arnhem aan de A3. Verder zijn er nog op de A45 Rolveder Mühle, Sauerland Ost en West. En langs de A2 tussen Dortmund en Oberhausen is er ResserMark.
De te overbruggen afstand is 403 kilometer maar daar komt soms wat bij. In Duitsland zijn er regelmatig baustellen waar je niet langs kan zodat je 10 km moet omrijden. Of er valt weer een boom op de weg en dan staat er plots een hek dat deze weg is afgesloten. Nog erger je mist in het donker de afslag Kreuztal en moet dan gedwongen 30 km om. Verder komt het ook voor dat we zelf een kleine omweg plannen om iets leuks te bezoeken. In de winter is bovendien het bereik van de accu minder en daar zul je ook rekening mee moeten houden. In deze winterse test werd pijnlijk duidelijk dat het verlies ligt tussen 9% voor de Hyundai Kona en 30% voor de Opel Ampèra.
Veiligheidshalve moet je in Duitsland altijd minstens 50 km bereik overhebben voor het geval dat. Ook met een benzine-auto!
Vanwege al deze nieuwe laadpunten is het anno 2020 nu serieus mogelijk onze route ook elektrisch te rijden. Hoewel ik natuurlijk liever niet onderweg bijlaadt is het wel fijn te weten dat het kan. Met een veiligheidsmarge moet de auto dus een bereik hebben van minimaal 450 kilometer.
Keuzes
Op de site van ev-database.nl staat een handige elektrische autovergelijker. Hier kun je als criteria minimaal 450km bereik en goedkoper dan 75.000 euro ingeven en dan houd je dan een lijstje van zes modellen over.
Wat gelijk opvalt is dat de enige leverbare auto de Tesla Model 3 is. De Skoda en Volkswagen beide gebaseerd op ID.3 technologie zijn voorlopig nog niet op de markt wegens software-problemen. De BMW i4 is ook nog niet op de markt, en die is boven budget. De Ford Mustang E ziet er veelbelovend uit maar ook nog niet op de markt. Conclusie de enige auto die aan mijn eis van 450 km bereik voldoet is de Tesla Model 3 Long range.
Andere wagens die wel al op de markt zijn zoals de Nissan Leaf, Hyundai Kona, Opel Ampèra, Renault Zoe of Kia Niro halen allemaal niet de 450 km en dan is onderweg laden altijd een must. Nou is stoppen en laden niet zo erg, het gaat echter wel de rijkosten opdrijven en daarom wil ik dat niet. Ik laad liever thuis via mijn eigen zonnepanelen.
Wat ik nog mis in de modellen is een echte station uitvoering, we nemen vaak veel spullen mee en ik heb mijn twijfels of het allemaal gaat passen in de huidige modellen elektrische wagens. Een elektrische wagen met een kofferbak ter grootte van een Ford Mondeo of Renault Megane zoiets zoek ik.
Overwegingen
Is het verstandig nu al een elektrische wagen aan te schaffen? Feitelijk is er maar één optie en dat is de Tesla Model 3 long range. Maar andere fabrikanten zitten ook niet stil en wellicht komen er dit jaar nog modellen die wel 450 km halen zonder bijladen. Ook komt er wellicht nog een subsidieregeling die de moeite van het wachten waard is.
Laden
Ook lees ik dat laden op 1 fase heel lang kan duren en dat je dus beter kan zorgen voor een 3 fase krachtstroom aansluiting. Het laden van een compleet lege accu kan namelijk wel tot 16 uur laadtijd kosten, dat is veel te lang voor mij omdat wij de accu wel bijna altijd voor 80-85% zullen leegrijden. En krachtstroom laten aanleggen is ook duur….. Of we moeten accepteren dat na een lange rit terug in NL, de auto de volgende dag niet 100% vol zal zijn.
Hoe zit het met de ritkosten ?
Uitgaande van een accu van 75 kwh voor de Tesla Model 3 Long Range moeten we voor de stroom in NL 23 cent en DLD 29 cent rekenen. Een volle batterij kost dan respectievelijk 17 en 22 euro.
Nu zal je nooit helemaal de accu leegrijden dus de werkelijke kosten voor een elektrisch ritje heen en weer zal onder de 17+22=39 euro liggen (80% ?). In Nederland hebben we bovendien zonnepanelen en nog een oude stroommeter die achteruit draait. In Duitsland gaan we ook nog zonnepanelen plaatsen en zullen dan niet 29 cent maar eerder 19 cent per kwh uur gaan betalen. Of nog minder als we laden als de zon schijnt.
Ter vergelijking 2×403 km in de Ford die 1:13 rijdt kost 62 liter diesel a 1,25 euro is 77 euro. Elektrische ritjes zijn dus een stuk goedkoper maar je moet wel eerst flink investeren.
Conclusie
Heen en weer Stünzel is haalbaar in een elektrische wagen. De besparing op de ritkosten zijn behoorlijk. Maar we zullen nog wel moeten investeren in extra zonnepanelen en een krachtstroomaansluiting in NL (kan dan wel gelijk een elektrische doorloopgeiser op, weer een stapje in gasloos wonen).
We kunnen nog wel een jaartje in de Ford rijden, maar daarna is deze waarschijnlijk wel af. Dit jaar maar goed verder oriënteren.
Persoonlijk denk ik dat electrisch rijden op lange termijn niet gaat werken. De accu presteert inderdaad niet gelijk bij alle weersomstandigheden.
Je hoort nu in NL ook steeds meer berichten dat het electriciteitsnet over belast raakt. En Tesla rijder verbruikt even veel energie als tien huishoudens bij elkaar, zag ik voorbij komen. Mensen zeggen dan dat ze de energie zelf opwekken met hun zonnepanelen, maar zo lang ze die energie niet zelf opslaan, wordt het net dus inderdaad behoorlijk meer belast.
Volgens mij zou rijden op waterstof, of een andere duurzamere vorm, dus veel beter zijn.
Mijn diesel en benzine auto’s gebruiken ook meer energie in de winter, Ford Galaxy 1:8 (winter) vs 1:10 (zomer). In die test die ik linkte in de blog kun je zien dat de Hyundai Kona bij een 300km test in de winter, bij vorst, in de bergen in noorwegen slechts 9% capaciteit verloor, dat is acceptabel. Opel Ampéra verliest 30% dat is te veel.
Tesla’s gebruiken niet 10x zoveel als een huishouden (die hoax is op diverse fora ontkracht) en over dat stroomgebruik maak ik me geen zorgen. Zoveel nemen auto’s namenlijk niet en gewone mensen zullen maar zelden hun accu leegrijden, die rijden er elke dag 15% uit en laden dat ‘s nachts weer bij. Een windpark op zee is voldoende voor alle auto’s in heel NL (zie blog Jasper Vis)
In dat kleine dorp Stünzel “stookt” een derde van de inwoners zijn hele huis puur elektrisch dus zonder warmte pomp. Dan zijn er op het stukje waar ik woon diverse huizen met een warmtepomp. En verder vind je in vele huizen al een elektrische doorloopgeiser op krachtstroom. Dit alles wordt gevoed met ouderwetse bovengrondse leidingen. Daar kan met gemak mijn elektrische auto ook nog wel bij. Vergeet niet dat Duitsers in tegenstelling tot Nederland wel in hun netwerk hebben geïnvesteerd en de noodzakelijke investeringen al hebben gedaan en nog steeds doen (Energiewende).
Verder kan ik als ik ‘s avonds aankom de hele volgende dag mijn auto opladen met eigen zonnestroom, de batterij is dan bijna leeg en ik kan dus met gemak die stroom van de panelen opslaan. Moet de zon wel schijnen natuurlijk. Ik zal nog een blog wijden aan de plaatselijke elektriciteitsvoorziening en de rol van de lokale energie coöperatie.
Waterstof, mits duurzaam opgewekt geloof ik zeker in, maar niet voor personen auto’s, er zijn te veel verliezen in de keten dat kan niet toe, inefficiënt. En bovendien wil ik af van afhankelijkheid van grote bedrijven die dan weer een machtspositie zullen krijgen in de H2 voorziening. Ik geloof meer in energie democratie. Bedankt voor de reactie, inspiratie voor minstens nog twee andere blogs.
Ja super dilemma’s . Nog niet meegerekend is het bergachtige gebied. Ook stroomverbruik neemt daar toe . . (dat speelt iig bij ons in de Eifel). Ik denk dat als je budget hebt het interessant is om te gaan praten met e-cap, een bedrijf in Hamburg die zelfgebouwd auto’s voor de Duitse regelgeving bouwt.
Maar anders blijft het wachten op de Toyota elektrische auto waarbij een eigen kleine waterstof generator die (in stilstand) eigen saccu weer vult . . . actieradius 800-1000 . . .
Dat zal nog wel ff duren . . .
Ondertussen kijken we naar de nog zuiniger diesels . . . met roetfilters etc . . . schoonste klasse. (en dan met sticker: this is my last diesel).
bergachtig klopt, maar berg af laadt hij weer bij… Dus netto valt dat mee.
Een Toyota Hybrid is heel zuinig, die slaat remenergie op in een accu en heeft dus een soort van electrische hulpmotor.
Tja als je geld teveel heb dan investeer je in een Electrische auto,maar je vergeet een ding Frank Electris rijde id duurder dan Diesel wen of benzine.Ten tweede vervuilen elauto`s meer da een berede diesel voor het andre hebben ze nog steeds geen oplossing gevonden van wat ze met deze accuus moeten dien als ze opgebruikt zijn,ten derde het zijn potensielle brandbommen als ze in de fik vliegen krijg je ze nooit geblust.Al kreeg ik ze gratis nagegooid had ik ze niet willen hebben of rijden.Bij de winterkou in Noorwegen wat je aan duid een stroomverlies van 9% dat kan jerustig vergeten een stroom verlies van aal el aauto`die hier in Noorwegen op de weg zij verliesen rond de 25 % aan power.Als je ergens in wil investeren kan je beter een Hydrogeen gedreven auuto kopen,Zo ik hjoop dat je eruit komt met waar je je geld in wil steken,denk ook een twedehandse El auto is na enigejaren bij niks meer waard.en als je een nieuw batterij pakje moet kopen dan is dat stukken duurder dfan een nieuwe diesel motor te kopen.zo dat het ik wens je een mooi voorjaar en Zomer toe op de Stünzler berg.
hmmm elektrische auto’s verliezen juist niet hun waarde, kijk maar op Marktplaats… bijna net zo duur als een nieuwe.
En van fossiel moeten we af, dus daar ga ik niet meer in investeren, das sowieso weggegooid geld.
H2 auto’s…. heb ik nog nooit zien rijden, volgens mij zijn er drie tankstations in NL. Dus das voor mij geen optie nu (nog afgezien van het feit dat tanken met H2 ook lang duurt, H2 auto’s hetzelfde bereik hebben als Tesla en dat in de hele keten water->H2->in-je-auto er 70% energie verloren gaat, nogal een verspilling dus).
Frank goed dat je er over nadenkt maar loop niet in de valkuilen van de verkoper over hoe ver de auto op 1 lading rijdt
We kunnen onderhand genoeg voorbeelden die niet kloppen achter af gezien
Misschien is het te overwegen om op lpg te gaan rijden zelf altijd gedaan en beviel prima
ja zegt andere vriend van mij ook altijd… er is een LPG station vlakbij Stunzel.
Wij hebben ons Duitse huis in Obermehlen, ongeveer 325km van ons huis in NL. Met de Tesla Model 3 AWD LR haal ik het royaal met een volle lading, maar als ik eens minder kan laden is een Supercharger een uitkomst.
Er zijn er verschillende op de route.
Overigens kan je in Duitsland nu gratis een extra stroomaansluiting krijgen voor elektrische auto’s.
Vervolgens een zware lader 3 fasen en je bent in een paar uur weer vol.
Tarief voor laadstroom rond de 20 cent, en ongeveer 5-6 euro per maand aan vaste lasten.
Ik zou als je even een jaartje kan wachten voor de Model Y gaan. Deze heeft met name in de winter veel meer bereik door de ingebouwde warmtepomp.
En misschien komt er zelfs tegen die tijd een 100kW batterij beschikbaar.
Bedankt voor deze waardevolle tips!