Stroomleverancier: we zijn vergeten u iets belangrijks te melden …
De straat ligt half open in het dorp, want men is bezig de langverwachte glasvezelkabel aan te leggen. In Nederland zou dit gebeuren door een telecomfirma zoals Ziggo of KPN, maar in Duitsland gebeurt dat door de voorheen fossiele energieleverancier RWE. Ooit wonnen we met onze biomeiler nog de RWE Klimaschutzpreis, maar die firma is voor de bühne opgesplitst in een schone en vieze tak. Het fossiele RWE houdt zich bezig met het smerige bruinkool en het verwoesten van natuurgebieden en dorpen. Het zogenaamde schone Innogy houdt zich bezig met hernieuwbare energie en consumenten energiecontracten. Sinds kort doet Innogy dus ook aan Internet via glasvezel en het is samen met de Duitse overheid bezig het platteland van Glasfaser te voorzien. Dat is ook wel nodig, want Duitse scholieren kunnen thuis geen huiswerk maken wegens het ontbreken van goed internet op het platteland (ook 4G is hier moeizaam).
De straat ligt open
De straat ligt dus al een paar weken open voor het lang verwachte internet en nu werd ik vorige week plots gebeld door de projectleider voor het maken van een urgente afspraak. Verbaasde me niks, want in de aanloop naar de glasfiber heb ik al tig keer hetzelfde formulier in moeten vullen. Een formulier om aan te geven dat ik graag mee wil doen en ook heb ik hierop al aangegeven dat ik het abonnement wil met de hoogste snelheid. De eerste keer komt een dergelijk formulier gewoon per post, je vult het in en stuurt het op. Enige weken later krijg je weer hetzelfde verzoek, maar met allerlei formaliteiten die handtekeningen vereisen zoals toestemming om over onze grond te lopen, gaten te boren etc. Ook hebben we in juli een jaar terug al iemand op bezoek gehad die wilde weten waar de kabel naar binnen moest.
Later dat jaar begon het circus opnieuw, nu echter per email. Weer alles invullen, nog maar eens gebeld of alles in orde was en volgens de computer was dat zo. Een maand terug werd ik gebeld door de overbuurman, hij had een RWE/Innogy man op bezoek en wilde weten of wij ook internet wilden? Of wij wel alle formulieren hadden ingevuld? Netjes blijven aan de telefoon en keurig doorgegeven dat wij meedoen en dat de gegevens bekend moeten zijn binnen hun organisatie.
Verrassing!
Terug naar de projectleider aan de telefoon, wat is er dan zo urgent, wat is mis? Ja, wij willen u spreken omdat we ook de bovengrondse elektriciteitsvoorziening gaan vervangen door een ondergrondse kabel. Dit hadden we u en de rest van het dorp vergeten te melden, maar gaat toch gebeuren. Aanstaande maandag komen we het bij u thuis graag persoonlijk uitleggen.
Oh…….. wat nu?
Maandags 10:00 hadden we afgesproken en naar goed Duits gebruik was de man te vroeg, om 09:15 belde hij al aan. Geeft niet, ben dat te vroeg komen intussen gewend en stond al lang klaar. Het verhaal is dus dat de bovengrondse kabel vervangen wordt door een ondergrondse kabel met krachtstroom van 30 KW. Verder dienen we zelf met een erkende elektriciën te zorgen voor een voedingskabel vanaf het punt waar de kabel binnenkomt naar de meterkast. Kosten voor ons. Dit is wel een tegenvaller mede omdat we in 2014 dit ook al hebben moeten doen omdat toen de oude installatie is vervangen door een nieuwe goedgekeurde installatie.
Aan de andere kant komt het ook wel goed uit, want nu kunnen we gelijk een extra meter laten monteren voor zonnepanelen, windmolen en Heizstrom. Dat Heizstrom is goedkopere elektriciteit die je alleen mag gebruiken voor warmtepompen. Over Heizstrom komt t.z.t. nog een aparte blog.
Gezellige boel. Nog echte ouderwetse ambtenarij. Brengt weer oude herinneringen terug naar boven. Het bestaat dus nog. Krijg je nu ook meteen die Duitse zwaar gesubsidieerde ‘schone’ aardgas aansluiting? Of komen ze die later over een paar maanden in diezelfde geul nog ’s ingraven? Lol. Heerlijk.. oude stijl nutsbedrijven. Nog niet helemaal uitgestorven in de nieuwe en nauw samenwerkende Europese unie dus.
Heerlijk ouderwets allemaal. Van de gasaansluiting heb ik nog niks gehoord, wie weet bellen ze nog LOL. Wel van de loodgieter, die deed een jaar over de rekening.
tjonge frank je zou haast zeggen dat de firma een Nederlanders in dienst heeft genomen om de boel in te plannen.
wel apart dat ze de kabel niet tot je meterkast aanleggen.
en och dubbel graven en vergeten waar de leidingen en kabels liggen doen zo in NL ook dus zon verschil zit er niet in de werkwijze.
groet en sterkte
jb Andijk
Dank JB!
Ben er na 7 jaar Duitsland wel achter dat Deutsche Grundlichkeit vooral gaat over techniek. Wat planning betreft denk ik dat Nederlanders efficiënter zijn. Waarmee ik bedoel: snellere doorloop tijden en duidelijker communicatie. Deze mening is geheel gebaseerd op wat ik hier mee maak en wat ik onderweg zie aan wegwerkzaamheden.
Nou of ze hier in Nl handiger zijn valt te bezien.
Na blikseminslag kabels kapot oa stroom en telefoon stroom wat zo geregeld maar telefoon was een ander verhaal drie ploegen gravers geweest om de oude kabel op te graven niet vindbaar.
nieuwe kabel aangelegd prompt was die ook weer zoek in het systeem bleven op de oude plaats graven naar de kabel bij een nieuwe aansluiting voor een ander nieuw gebouwde woning.
dus ja ik zeg maar
Er wordt overigens niet dubbel gegraven, de planning had wel al gelijk de stroomvoorziening meegenomen. Echter niemand had de inwoners van dit dorp ingelicht.