Duitse bouwmarkt doet op een prettige manier aan klantenbinding.
De enveloppe in de brievenbus doet vermoeden dat het een onaangename openstaande rekening is. Had ik dan iets op rekening gekocht bij de bouwmarkt in Bad Berleburg? Heb ik iets on-line besteld bij de Hagebau en nog niet betaald? Ik had niet de neiging de brief te openen en zodoende lag deze verrassing een week ongeopend op mijn bureau.
Toen ik na een week de brief opende, bleek het in het geheel geen onplezierige verrassing maar een fijne tegoedbon van € 31,41 te besteden in dezelfde bouwmarkt. Geen korte termijn, geen beperkt assortiment. Gewoon geld terug voor een trouwe klant!
Je krijgt met je Hagebouwpasje al een standaard korting, een korting die steeds verder oploopt naarmate je meer besteedt. Ik geloof dat het standaard 3% is, zodra je meer dan € 500,- hebt besteedt. Boven de € 1000 per jaar wordt het 5% korting. Daar bovenop krijg je aan het einde van jaar dus ook nog een fijne tegoedbon.
Ik vind dit persoonlijk een veel fijnere manier van klantenbinding dan zoals ze het bijvoorbeeld bij Airmiles doen, waar de gespaarde punten na verloop van tijd vervallen en je de punten alleen kan besteden aan door Airmiles zelf geselecteerde artikelen (altijd dingen die mij niet boeien).
Toiletteren
Ook het Nederlandse 2TheLoo heeft een houdbaarheid van maximaal drie maanden op de toiletbonnen, daarna ben je de € 0,50 per bon kwijt. De Duitse Sanifairbonnen zijn wel onbeperkt geldig en je krijgt de 50 cent per bon altijd terug. Wel weer irritant aan Sanifair is dat je de Nederlandse en Duitse varianten niet mag mixen, daar kunnen de administraties van deze ‘internationale’ firma’s niet tegen. Het lijkt Vodafone wel, maar dat leg ik nog wel eens uit in een andere heel lange blog.
Je begrijpt, als we onderweg zijn en moeten dan is het afknijpen tot aan de grens. Toilet bezoeken doen wij altijd in Duitsland of tegen een Nederlandse boom in het uiterste geval.