Duitsland is gek op Baustellen, daardoor compleet onbereikbaar
Afgelopen donderdagavond eens na 18:00 vertrokken om de files rond Amsterdam, Amersfoort en Arnhem te vermijden. Dat ging wonderbaarlijk goed en in een record tijd reden we Duitsland binnen.
De eerste gebruikelijke Baustelle in Duitsland vlak over de grens ging nog goed daarna sloten we in de file aan bij de Baustelle vlak na Hünxe. Na deze vertraging van een half uur konden we weer verder met volle vaart. Ook de eeuwige Baustelle bij Botrop waar ze een brug aan het vernieuwen zijn sinds 2014 ging goed. De afslag naar de A45 werd niet gemist, doe je dat wel dan moet je een heel eind om, deden we vroeger nog wel eens.
De langste Baustelle die we passeren is de A45 brug bij Hagen, hier bouwen ze al sinds we deze route rijden en dat is dus inmiddels zes jaar sinds 2012. Hier is inmiddels een extra Talbrücke gebouwd en wordt de oude brug gesloopt en vervangen door een die wel het zware verkeer aan kan. Het blijkt dus dat allerlei bruggen in de A45 niet berekend zijn op al het zware verkeer en vernieuwd dienen te worden. Dat is in Duitsland dus een project van zeker een jaar of tien, dus tien jaar Baustelle. Bij deze Baustelle staat ook een venijnige flitspaal die ook mening bezoeker de nodige tientjes heeft gekost. Ook deze Baustelle ging nog goed en met nog steeds maar 30 minuten vertraging reden we verder.
Bij de Olpe afslag ging het mis, hier is opeens een nieuwe Baustelle en die houdt voor ons in dat de afslag naar de A4 is afgesloten. We rijden dus door want het kan helaas niet anders. Onderweg nog een Baustelle en volgens de navigatie komt het helemaal goed door de volgende afslag te nemen. Alleen…. die afslag is ook afgesloten. We rijden weer door en gaan daarna de weg af ergens voorbij Siegen.
Via allerlei kleine weggetjes, dorpjes en jawel nog meer Umleitungen komen we uiteindelijk om 23:30 in Stünzel aan.
Het wordt echter nog erger, zaterdag moeten we wat spullen ophalen in Erndtebrück en deze plaats is volkomen omgetoverd tot een grote Baustelle. Allereerst moeten we aan de ene kant van het dorp een bakkie halen en kunnen alleen via allerlei omleidingen op de bestemming komen. Daarna met het bakkie naar de ander kant van het dorp, zelfde verhaal compleet onbereikbaar en allen door het negeren van een verboden in te rijden bord komen we op de bestemming.
Duitsland houdt van zijn Baustellen, het duurt allemaal oneindig lang, Duitsland is het enige land dat ik ken waar je bordjes ziet dat de Baustelle nog tot 2024 duurt.
Zelf klagen de Duitsers ook veel over hun wegen, ze zijn oud, rot, lawaaig en nat. In Nederland zijn de wegen veel beter aldus de Duitsers. Klopt ook, want in NL gebruiken we zoab waardoor de wegen droger zijn, ons asfalt maakt veel minder herrie en onze baustellen duren veel korter. Duitsers schrikken echter wel als ze horen dat wij veel meer wegenbelasting betalen.
Vele grosse Autobahnen uit de net vooroorlogse tijd.. dus nu ook veel onderhoud te plegen dus.