Elektrisch rijden in de praktijk Hyundai Kona
Terwijl Verstappen 72 rondjes rijdt in een afgeschermde omgeving zijn er ook mensen die daarbuiten de grenzen verleggen. Sinds ik elektrisch rijd ben ik bezig grenzen op te zoeken. Hoever kun je rijden op een volle batterij, kan ik onderweg laden vermijden, kan dat zonder comfort in te leveren, kan dat zonder stress? We weten natuurlijk al dat als je 80km p/u rijdt en de kachel of airco uit laat, je heel ver kan komen. Maar omdat ik 403 km moet rijden voor ik op de bestemming ben, rijd ik liever door en wil ik er ondertussen ook warmpjes of gekoeld bij zitten. De grote vraag is nu of dit mogelijk is in de praktijk met onze recent aangeschafte Hyundai Kona 64 kwh editie oktober 2020.
Hoe vaak moet je laden voor 425 km?
Hoe vaak je in de praktijk moet laden hangt natuurlijk af van je verbruik en de capaciteit van de batterij. De capaciteit van de batterij is 64 kWh en dat geeft volgens de WLTP norm 484 kilometer bereik. In werkelijkheid heeft de buitentemperatuur en de belading ook invloed dus het bereik kan afwijken. Ik heb met een 100% volle batterij al een bereik gezien van 460 en 462 kilometer bij vertrek vanuit Stünzel. Bij een 97% geladen batterij gaf de auto 470 kilometer bereik aan, bij vertrek uit Obdam. Bereik is dus een rekbaar begrip en kan enkele tientallen kilometers uitmaken.
De afstand van Spierdijk naar Stünzel is normaal 403 km, maar in de praktijk komen daar altijd een paar omleidings en baustellenkilometers bij. Daarom ga ik maar uit van minimaal 425 kilometer, dan kan ik het alleen maar meevallen.
Gemiddeld rijden we heen en terug 120 km/h op adaptieve cruisecontrol. Je hoeft dus eigenlijk alleen maar te sturen. Radio altijd aan, de lichten op automatisch en de airco/verwarming op 21C.
Heenweg elektrisch
Op de heenweg moeten we rekening houden met constant stijgen in hoogte en (gemiddeld) dalende temperaturen. We vertrekken uit Spierdijk op -7 meter en bij aankomst in Stünzel zitten we op 604 meter. De heenweg rijden we meestal ’s avonds, en na zonsondergang dalen de temperaturen snel. Ook het feit dat elke 100 meter omhoog is één graad kouder, telt mee.
Bij alle ritten tot nu toe hebben we halverwege bij Hünxe Tankstelle bijgeladen. We zijn nog nooit met exact 100% vertrokken en bij dat laadstation heeft de batterij dan nog ong. 49%, dat geeft een bereik van tussen de 206 en 228 kilometer. Theoretisch net voldoende voor de nog af te leggen 200 kilometer, maar pas na Hünxe koelt het echt af en komt het echte stijgen.
Er zijn bij Hünxe gelukkig twee 300 KW snelladers die de Hyundai Kona met 1 kWh per minuut laden. We maken dan van de gelegenheid gebruik om meegebrachte verantwoorde maaltijdsalades te eten of snacken heerlijke Duitse bockworsten om alvast in de Duitse stemming te komen. Tien minuten laden zou al genoeg zijn, maar praktisch zijn we altijd wel zo’n 20 tot 25 minuten bezig met eten, toilet etc. Genoeg voor 75% lading met een bereik van 325 .. 349 kilometer, meer dan genoeg om de bestemming Stünzel te halen.
Uitdaging is laden vermijden
De praktische uitdaging is natuurlijk deze laadstop op de heenweg te elimineren. Vertrekken met 100%, iets langzamer rijden, wellicht lukt het. Ik wil het wel een keer proberen om dit record neer te zetten. Er is natuurlijk een groot risico dat er toch nog een onverwachte wegomleiding opduikt zodat je het niet haalt. Dan ben je zuur, want dan moet je moet in de laatste 40 kilometer, weg van de snelweg, een dorpslaadpaal zien te halen. Die palen zijn er wel, maar de laadsnelheid is traag (11KW). Je moet dan gegarandeerd een uur laden. Wat natuurlijk helemaal niet leuk is ’s avonds in kou en donker.
Terugweg elektrisch
De terugweg is makkelijker omdat je berg af rijdt en stijgende temperaturen hebt. Bovendien doordat de auto bij remmen en dalen bijlaadt, krijg je er extra kilometers bereik bij. Dat levert iets van 37 bonus kilometers op.
Ik heb nu twee keer zonder laden de terugweg gemaakt. Vertrokken met 100% in de batterij en aangekomen met 6% met nog 23 km bereik en een keer met 12 % met 51 km bereik. Dat is dus goed te doen, thuis kan de auto gelijk aan de lader. Dat scheelt kosten want thuisladen is verreweg het voordeligst. Verder loop je zo niet de kans op een bezette laadpaal, al hebben wij dat nog nooit meegemaakt. Het valt wel op dat laadstation Hünxe richting Nederland steeds populairder wordt.
Regeneratie Energie = minder (bij) laden
Als je remt of een berg afdaalt wordt de remenergie weer opgeslagen in de batterij. In de nieuwe Hyundai App kun je nu zien dat dat best om veel energie gaat. Over een hele maand gebruikten we in de praktijk 312 kwh, 92 daarvan is regeneratie. Dat is dus bijna een derde!
Regeneratie is goed te merken als je van het 600m hoge Stünzel naar de lager gelegen stad Bad Berleburg rijdt. Het is een ritje van 12 km steil afdalen. Zelf met de heater of airco aan, kom je met een gelijk gebleven bereik aan. Op de terugweg neem je dan de kortere minder steile weg van 8,5 km en je netto bereikverlies is niet 20,5 maar iets van 12 à 15km. Wie zei er ook weer dat elektrisch rijden in de bergen niet te doen is? …. hoax.
Wat kost een elektrisch aangedreven rit ?
Vroeger toen we nog diesel en benzine reden, kwamen we er ook niet zonder op de heen- en terugweg te tanken. In onderstaande kostentabel ga ik uit van 2×425 heen en weer = 850 kilometer. Brandstofprijzen zijn huidige gemiddelde prijzen aan de Nederlandse en Duitse pomp.
Auto | Brandstof | Verbruik | Literprijs | Retourkosten | Opmerking |
Ford Galaxy 2.0 | Benzine | 1:10 | 1,80 | 153 | Reed in winter 1:8 Benzine was over 2 euro op een bepaald moment |
Renault Megane | Diesel | 1:18 | 1,40 | 66 | Diesel was op goed moment 99 cent in Duitsland |
Ford focus | Diesel | 1:12 | 1,40 | 85 |
Elektrisch rijden kosten in de praktijk
Uitgaande van 14 kwh per 100 kilometer verbruiken we heen en terug in de praktijk met de Hyundai Kona dus 119 kwh. De helft daarvan wordt geladen in Spierdijk, de ander helft in Stünzel. Op de heenweg laden we verder nog een zekerheidsshot van 20 kwh.
Prijs per kWh | Geladen | Verbruik | Kosten | |
Spierdijk | 0,25 (Greenchoice) | 59,5 | 59,5 | 14,88 |
Hünxe | 0,55 ex mwst 19% (EnBw) | 20 | 5 | 3,27 (+mwst) |
Stünzel | 0,29 (Bürgerwerke) | 59,5 | 59,5 | 17,26 |
Totaal kosten van een ritje elektrisch heen en weer rijden zijn dus afgerond 34 euro. Maar dit is een absolute max, want die 20 kWh bijladen verbruiken we bij lange na niet, wellicht maar een kwart. Verder laden we in Spierdijk en in Stünzel van eigen zonnepanelen, dus als het zonnig is zijn de kosten voor elektriciteit nul. Ik kan het nog niet precies schatten, maar de werkelijke kosten voor de rit heen en terug zullen afhankelijk van het weer dus liggen tussen de 3,27 en 34 euro.
Verder besparen we 70 liter brandstof per bezoek. Dat is dus met zeker 26 bezoekjes per jaar bijna 5000 liter niet gekochte diesel per jaar. Je begrijpt dus nu waarom de Shell en de olie-industrie dat elektrisch rijden helemaal niet zien zitten. Brandstof is net als drugs, de dealer wil niet dat je afkickt en helemaal niet dat je je eigen drugs (zonnepaneel) gaat maken.
Elektrisch rijden in de praktijk conclusie
De auto kan het ritje Spierdijk / Stünzel (403 km) vice versa makkelijk aan. Ik heb ook nog nooit een auto gehad die zo snel een berg op kan rijden zonder vermogen te verliezen. Op de heenweg 10 à 15 minuten bijladen en de terugweg kan in principe zonder bijladen. Halverwege even kort aan de snellader is natuurlijk geen probleem, na twee uur rijden is een pauze sowieso raadzaam.
De investering in de auto is natuurlijk hoger dan een brandstof variant. Maar, daar staat tegenover dat je geen wegenbelasting betaald en de ritprijs bijzonder laag is, door gebruik te maken van eigen zonne-energie. Ook zonder zon support, zijn de ritprijzen fors lager dan fossiel.
Zelfs aanstaande winter verwacht ik geen problemen, wel een hoger verbruik wegens lagere temperaturen en verplichte winterbanden. Ik blijf de statistiek bijhouden, zodat ik na de winter kan beoordelen in hoeverre deze verwachting klopt.
Nu ik de auto en de laders beter ken, worden er per rit records verbroken. Steeds verder op dezelfde lading, steeds een beetje harder rijden en steeds meer vertrouwen hoe ver je kan gaan, letterlijk en figuurlijk.
Afscheid
Elektrisch rijden is behalve persoonlijke niet-laden-records verbeteren ook afscheid nemen. Zo nemen we afscheid van de Total tankpas, de mensen bij het tankstation, het olieverversen, het schakelen en langzaam optrekken. Ik dacht ook afscheid te nemen van de milieusticker, maar die blijk je in Duitsland met een elektrische auto nog steeds nodig te hebben.
Naschrift
Ik kreeg nog wat opmerkingen, hier is mijn repliek:
- Deze auto is privé, is dus niet zakelijk aangeschaft
- De enige subsidie die er opzit is de 2000 euro aanschafpremie voor een tweedehands elektrische auto
- Behalve zonnepanelen heb ik ook een kilowattuur (kwh) aandeel in een windmolen via Windcentrale. Dit aandeel kost weinig en garandeert je plus minus 500 kwh per aandeel per jaar, voor 15 jaar. Daardoor totaal niet gevoelig voor prijsfluctuaties. Wel is het ene jaar winderiger dan het andere, maar na zeven jaar kan ik zeggen dat je gemiddeld ieder jaar 500 kwh ontvangt.
goed verhaal, ik begrijp allen de titel niet
interessante verhandeling weer frank eerlijk nooit bij stil gestaan dat temperatuur van invloed is op je lading
Het stijgen en dalen dat wel
zo zie je maar elektrisch rijden heeft toch weer andere voor/nadelen als al over een nadeel
kan spreken.